بعد از انقلاب ۱۳۵۷ و روی کار آمدن جمهوری اسلامی در ایران، غیرمسلمانان تحت فشار و تبعیض رسمی قرار گرفتند. اما حساسیت روی مسلمانزادههایی که دین و آیین دیگری گزیده بودند، دو چندان شد.
حقوق شهروندی درحالی از نوکیشان مسیحی سلب شده است که مطابق اصل ۱۳ قانون اساسی جمهوری اسلامی مسیحیان یکی از چهار اقلیت دینی رسمی و پذیرفته شده در ایران هستند. اما چرا حکومت جمهوری اسلامی مسیحیت را تنها شامل مسیحیان قومی (ارامنه، آشوریان و کلدانیان) و آن دسته از افرادی میداند که میتوانند ثابت کنند خود یا خانوادههایشان قبل از انقلاب سال ۱۳۵۷ مسیحی بودهاند؟
این گزارش در گفتوگو با «فرد پطروسیان»، روزنامهنگار و پژوهشگر به دنبال پاسخی برای این پرسش است.
گزارشی که مرکز اسناد حقوق بشر ایران از سرکوب نوکیشان مذهبی منتشر کرده، نشان میدهد حقوق شهروندی آنان در ابعاد مختلف سلب شده است. جمهوری اسلامی برخلاف قانون اساسی کشور و میثاقهای بینالمللی حقوقی مدنی و سیاسی که به آنها متعهد شده است، حق حیات، آزادی اندیشه، آزادی مذهب و بیان را از نوکیشان مسیحی سلب میکند.
فرد پطروسیان، روزنامهنگار و پژوهشگر در گفتوگو با ایرانوایر با تایید اینکه نقض حقوق شهروندی همه اقلیتهای دینی در ایران امری تکرارشونده است؛ میگوید: «نوکیشان مسیحی گروهی هستند که از اسلام به مسیحیت گرویدهاند. نظام حاکم بر جمهوری اسلامی خودش را پرچمدار اسلام شیعه میداند و نوکیشان با روی گرداندن از آنچه اساس این نظام بر آن استوار است؛ یعنی اسلام، برای مسئولان یک چالش دشوار به حساب میآیند.»
این روزنامهنگار در تشریح این چالش برای نظام جمهوری اسلامی اضافه میکند: «نوکیشان مسیحی نه حاضر به تقیه هستند و نه حاضر به نفی هویتشان. آنها با علم به اینکه ممکن است از ارثیه خانوادگی محروم شوند، با علم به دانستن همه مخاطراتی که این تغییر عقیده برای آنها به دنبال دارد، آن را اعلام میکنند و همین مجوزی است برای نظام جمهوری اسلامی تا به اشکال مختلف در عرصه خصوصی و اجتماعی آنها را در زندگی محدود کند.»
تحدید آزادی عقیده برای نوکیشان مسیحی
بهنام ایرانی، از نوکیشان مسیحی ایرانی که سابقه بازداشت طولانیمدت در ایران را دارد، پیشتر در گفتوگو با ایرانوایر گفته بود که جمهوری اسلامی مسیحیان فارسیزبان را به شدت رصد میکند: «جمهوری اسلامی در اولین اقدامات خود برای سرکوب نوکیشان مسیحی افراد تاثیرگذار و رهبران نوکیشان را بازداشت کرد و تلاش کرد، کلیساهای خانگی را شناسایی کند تا از ترویج مسیحیت در میان مسلمانان جلوگیری به عمل آورد.»
به گفته این کشیش فارسیزبان در جریان بازداشتهای متعدد نوکیشان مسیحی عموما هیچ حکم تفتیشی ارائه داده نمیشود. وسایل ضبط شده از افراد معمولا بازگردانده نمیشود، نهاد بازداشتکننده در ابتدای امر مشخص نیست و در بسیاری موارد بازداشت با ضربوجرح و برخوردهای فیزیکی همراه است.
گزارش مرکز اسناد حقوق بشر ایران که به بازداشت یک زوج مسیحی در شیراز پرداخته است، این ادعا را تایید میکند.
بنابراین گزارش، «بیژن فرخپور حقیقی» و «مرضیه راحمی» در خانه خود همراه با جمعی از همکیشان برای عبادت دور هم جمع شده بودند که ماموران امنیتی به خانه آنها حمله و بدون ارائه حکم بازرسی، اقدام به تفتیش منزل و افراد حاضر در محل کردند. وسایل حاضران از جمله تلفنهای همراه، کارتهای شناسایی، اشیا با ارزش و انجیل را توقیف و برخی نشانههای کلیسا را تخریب کردند. این اعمال ماموران با خشونت و ضربوشتم همراه بوده است.
اتهام ارتداد و خطر مرگ برای نوکیشان
مطابق فقه شیعه اگر پیروان هر یک از ادیان ابراهیمی به اسلام رو بیاورد، نهتنها هیچ عقوبتی نخواهد داشت؛ بلکه محافظتهایی هم شامل حال او خواهد شد. این در حالی است که اگر یک مسلمان دین خود را تغییر دهد و از این اقدام توبه نکند، به ارتداد محکوم خواهد شد. جرمی که اگر چه متن صریح قرآن برای آن مجازاتی تعیین نکرده است؛ اما بر اساس تفسیرهای مختلف عالمان دینی از احادیث حتی میتواند مجازات مرگ برای فرد به همراه داشته باشد. برخی از علمای شیعه مرگ این افراد را جایز دانسته و گفتهاند اجرای این مجازات حتی به حکم قاضی نیاز ندارد.
در گزارش مرکز اسناد حقوق بشر ایران از «حسین سودمند» به عنوان تنها نوکیش مسیحی نام برده شده است که به جرم ارتداد اعدام شد. او از سال ۱۳۵۰ عضو کلیسای جماعت ربانی بود و علیرغم آنکه مقامات در ابتدا به او اجازه برگزاری جلسات مذهبی در خانهاش را دادند، اما در مهرماه ۱۳۶۹ دستگیر شد.
این کشیش تهدید شد که در صورتی که توبه کرده و اداره امور کلیسا را رها کند، آزاد خواهد شد؛ اما در نهایت دوماه بعد از بازداشت به جرم «ارتداد از اسلام، تبلیغ مسیحیت، توزیع نوشتههای مسیحی و برپا کردن کلیسای غیرقانونی» در تاریخ ۱۲ آذر ۱۳۶۹ در زندان مشهد به دار آویخته شد.
«یوسف ندرخانی» یک نوکیش مسیحی و کشیش کلیسای ایران است که در شبکهای از کلیساهای تبشیری خانگی فارسیزبان مشغول بود. وی در مهر ۱۳۸۸ در دادگاه بدوی رشت به جرم ارتداد به اعدام محکوم شد. او در نهایت بر اثر فشارهای بینالمللی از اتهام ارتداد تبرئه شد؛ اما به اتهام «تشکیل گروه غیرقانونی از طریق اداره کلیساهای خانگی» به ده سال حبس و دو سال تبعید در داخل کشور محکوم شد.
براساس استفتاء موجود از «علی خامنهای»، رهبر جمهوری اسلامی نوکیشان مسیحی مرتد به حساب میآیند؛ اما در همین استفتاء فرزندان حاصل از ازدواج این افراد مرتد نخواهند بود.
جمهوری اسلامی اما بر اساس همین استفتا هم عمل نمیکند.
بهنام ایرانی به ایرانوایر میگوید: «فرزندان آقای یوسف ندرخانی که هنوز در ایران هستند و قانونا هم به عنوان شهروندان مسیحیزاده پذیرفته شدهاند، به مدرسه میروند، اما هیچ مدرک تحصیلی ندارند؛ یعنی به صورت آزاد در کلاس درس حاضرند.»
نکته دردناک اینجاست که نوکیشان مسیحی بعد از مرگ نیز با تبعیض مواجهاند. آنها امکان خاکسپاری در قبرستانهای مخصوص ارامنه و مسیحیان را ندارند. در صورتی که بر مسیحی بودن خود تاکید کنند، امکان دفن در قبرستان مسلمانان را هم از دست خواهند داد. به گفته بهنام ایرانی بازماندگان آنها ناچارند بدون رعایت آداب دفن در دین مسیحیت، بدون اشاره به عقیده و در قبرستان مسلمانان دفنشان کنند: «چون اگر بر روی مسیحی بودن آنها اصرار داشته باشند، به آنها میگویند گورستان مسلمانان را نجس میکنید.»
نوکیشان مسیحی و اتهامهای گوناگون
به جز ارتداد، نوکیشان مسیحی معمولا متهم به توهین به پیامبر و مقدسات اسلام هستند. حکومت ایران براساس اتهام سبالنبی ممکن است نوکیشان را به اعدام محکوم کرده و حق حیات را از آنها سلب کند. اگر سبالنبی مسجل نشود، فرد به دستکم ۵ سال زندان محکوم خواهد شد.
گزارش مرکز اسناد حقوق بشر ایران تایید میکند که شمار زیادی از نوکیشان مسیحی بر اساس اعترافات خود که غالبا تحت فشار اخذ شده یا شهادت دو شاهد مرد یا صرفا بر اساس علم قاضی در دادگاههای غیرشفاف و با اتهام مبهم توهین به ارزشهای اسلامی به حبس محکوم شدهاند. این گزارش از «امین افشار نادری» نوکیش مسیحی نام برده است که به اتهام «توهین به مقدسات اسلام» و «تاسیس و اداره یک سازمان غیرقانونی» در سال ۲۰۱۷ محاکمه و با حکم قاضی «ماشاالله احمدزاده» به پانزده سال حبس محکوم شد که پنج سال آن به اتهام «توهین به مقدسات اسلام» بود.
فرد پطروسیان با بیاساس خواندن کلیه اتهامات از این دست به نوکیشان مسیحی میگوید: «در پرونده هیچکدام از افرادی که با اتهامات توهین به پیامبر، توهین به مقدسات اسلام یا حتی اقدام علیه امنیت ملی محاکمه شدهاند، هیچ مدرکی مبنی بر اثبات این اتهامات وجود ندارد. بر اساس یک سری اتهامات بیاساس شهروندان مسیحی ایرانی به زندان و تبعات پس از آن محکوم هستند. این اتهامات آنقدر بیاساس است که حکومت ایران حتی در برابر پرسش گروهی از کارشناسان سازمان ملل که در این مورد توضیح خواسته بودند، هیچ پاسخ مستدلی نتوانست ارائه کند.»
از دیگر اتهاماتی که نوکیشان مسیحی با آن مواجهاند، «اقدام علیه امنیت ملی» است. اگر چنین اتهامی در پرونده یک نوکیش مسیحی اثبات شود، در صورتی که محارب شناخته نشود، به حبس از دو تا ده سال محکوم خواهد شد. بسیاری از نوکیشان مسیحی بازداشتشده در ایران که به دلیل راهاندازی کلیساهای خانگی یا در گردهماییهای نوکیشان بازداشت شدهاند، مطابق همین حکم به حبسهای بلندمدت محکوم شدهاند.
«هادی عسگری» و «کاویان فلاح محمدی» به اتهام تشکیل و رهبری یک کلیسای خانگی با هدف اخلال در امنیت ملی به ده سال حبس محکوم شدند.
ناصرنورد گلتپه نیز یکی از نوکیشان مسیحی زندانی در ایران است که مطابق رای شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست ماشاالله احمدزاده به اتهام «اقدام علیه امنیت ملی از طریق تشکیل و راهاندازی تشکیلات غیرقانونی کلیسای خانگی» به ۱۰ سال حبس تعزیری محکوم شده و هماکنون در وضعیت نامناسب جسمی در حال گذراندن دوران محکومیت خود است.
ممنوعیت چاپ انجیل، تبلیغ مسیحیت و عبادت به زبان فارسی
تبلیغ مسیحیت و نشر انجیل به زبان فارسی ممنوع است. جمهوری اسلامی با به انزوا کشاندن مسیحیان ایران موجب شده است، تعدادی از کلیساهای رسمی ایران تخریب و متروکه شوند.
گزارش مرکز اسناد حقوق بشر به شواهدی اشاره میکند که نشان میدهد اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اخیرا نظارت بر کلیساهای مسیحی را که قبلا توسط وزارت اطلاعات و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام میشد، به دست گرفته و به شدت تحت نظارت قرار میدهد؛ به شکلی که ماموران واحد اطلاعات سپاه پاسداران معمولا در جلسات نیایش این کلیساها شرکت میکنند و به صورت منظم اسامی اعضای کلیسا را بررسی میکنند تا هیچ مسیحی نوکیشی نتواند در آنها شرکت کند.
کشتار شخصیتهای برجسته مسیحی بعد از انقلاب
شمار زیادی از چهرههای برجسته مسیحی در ایران پس از انقلاب ۱۳۵۷ کشته شدهاند. برخی از آنها همچون «بهرام دهقانی تفتی» فرزند یک کشیش شناخته شده که سوءقصد به جانش ناکام باقی مانده بود، ربوده و آنچنانکه پدرش گفته بود، به جای او به قتل رسید.
برخی از آنها همچون حسین سودمند به اتهام ارتداد اعدام شدند و برخی همچون «محمدباقر یوسفی»، «هایک هوسپیان مهر»، «طاطاووس میکاییلیان» و «مهدی دیباج» به شیوههای مشکوک و در جریان قتلهای زنجیرهای کشته شدند؛ بدون اینکه پیگیری پروندههای قتل آنها نتیجهای به دنبال داشته باشد.
شکنجه، تبعید و مصادره اموال
در گزارش مرکز اسناد حقوق بشر ایران به موارد متعددی از بازداشتهای نوکیشان مسیحی اشاره شده که فرد بازداشت شده در دوران بازجویی مورد شکنجه با هدف گرفتن اعتراف علیه خود، همراهان یا فعالیتهایی که در آن مشارکت داشته، قرار گرفته است.
در بخشی از این گزارش به نقل از «بیژن فرخپور» از نوکیشان مسیحی که در یک خانواده سادات شیعه به دنیا آمده، از خشونت ماموران وزارت اطلاعات از همان لحظه اقدام به بازداشت آمده است: «اول از همه شروع به کتک زدن من کردند. به من دستبند و چشمبند زدند و جلوی چشمان همسر و فرزند معلولم که تب شدیدی هم داشت، به طرز وحشیانهای من را از منزل خارج کردند.»
او یکی از کسانی است که به دلیل گرویدن از اسلام به مسیحیت به پنجاه ضربه شلاق محکوم شد و در زندان نیز بسیار مورد آزار و اذیت قرار گرفت.
پیشتر یکی از دوستان «میلاد گودرزی» از نوکیشان مسیحی ایرانی که بارها به دلیل گرویدن به دین مسیحیت مورد آزار، احضار و بازداشت قرار داشته به ایرانوایر گفت: «در آخرین نوبتی که میلاد احضار شد، تهدیدش کردند که اگر دست از تبلیغ مسیحیت برندارد، اموالش مصادره خواهند شد تا جایی که میلاد ناچار شده همه اجناس مغازهاش را حراج و آنجا را تعطیل کند. منظورشان هم از تبلیغ مسیحیت حضور در گردهماییهای مسیحیان است که گاهی اصلا محور دینی ندارد و مثل خیلی از شهروندان دیگر خانوادهها برای دیدار هم میروند.»
مصادره و تغییر کاربری املاک مسیحیان نیز یکی از موارد نقض حقوق شهروندی است که به کرات صورت گرفته است. جمهوری اسلامی حکومت مصادره است و از همان ابتدای به قدرت رسیدن بخش زیادی از املاک و داراییهای مخالفان خود را بهصورت غیرقانونی غصب کرد. در خصوص نوکیشان مذهبی نیز اموال کلیساها، دو بیمارستان بزرگ متعلق به مسیحیان در شیراز و اصفهان، چند موسسه و خانه اسقفها مصادره شد.
حذف حضور مسیحیان
در تازهترین اقدامی که از سوی حکومت جمهوری اسلامی برای حذف حضور مسیحیان در ایران رخ داده است، هیئتهای عزاداری در ماه محرم به جای محلهای همیشگی و تکایا در املاکی که متعلق به مسیحیان است، مراسم خود را برپا میکنند.
ایرانوایر در گزارشی از برپایی یک هیئت عزاداری در حریم آرامستان ارامنه دولاب خبر داده بود. جایی که مدیران شهری تهران مدتهاست به دنبال راهی برای تغییر کاربری آن هستند؛ اما علیرغم تلاشهایی که کردهاند، تاکنون موفق به عملی کردن این تصمیم نشدهاند.
این مسئله در کنار محدودیتهای ایجاد شده برای ترمیم و مرمت کلیساها، عدم ارائه مجوز برای احداث کلیسای جدید و تلاش برای متروکه کردن فضاهای مرتبط به حضور دستهجمعی مسیحیان زمینه را برای هرچه کمرنگتر کردن حضور آنها در جامعه فراهم میکند.
حکومت ایران میان مسیحیانِ قومی که تبلیغ مسیحیت نمیکنند و نوکیشان مسیحی تفاوت قائل شده و به طور ساختاری حقوق آنها را نقض میکند. حق تحصیل و کار و برخورداری از حمایتهای قانونی را در مورد آنها محدود میکند و اینها همه نقض حقوق بینالمللی و اجتماعی شهروندان مسیحی است
No comments:
Post a Comment