Translate

Thursday, March 21, 2024

صدور حکم اخراج قائم‌مقام سابق وزیر کشور جمهوری‌اسلامی از کانادا


براساس اطلاع ایران‌وایر روز چهارشنبه اول فروردین ۱۴۰۳ دادگاه مهاجرت کانادا ،حکم اخراج سلمان سامانی، قائم‌مقام سابق وزیر کشور جمهوری اسلامی ایران را صادر کرد.

سلمان سامانی دومین عضو بلندپایه رژیم جمهوری اسلامی بوده که به علت تحریم‌های تصویب شده سال ۲۰۲۲ در کانادا از این کشور اخراج خواهد شد.

وی ۴۳ ساله بوده و با ویزای توریستی که در کشور ترکیه و شهر آنکارا برای او صادر گشت، به کانادا سفر نمود؛ اما در زمان ورود به خاک کانادا، درباره سابقه حضور و فعالیت‌های خود در جمهوری اسلامی مورد بازجویی قرار گرفت.

همچنین سلمان سامانی از اواسط سال ۲۰۲۱ میلادی در هیچ سمت رمسی دولتی در ایران فعالیتی نداشته است.

او ماه گذشته در جلسه دادگاه خود ادعا کرد که «نمی‌دانم عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور، به پلیس دستور داده است تا معترضان را در آبان ۱۳۹۸ بکشد.»

وی همچنین هرمورد نقض حقوق بشر در ایران را کاملا انکار کرده و با اظهار بی‌اطلاعی از فعالیت‌های جمهوری اسلامی مبتنی بر دستگیری، شکنجه و قتل‌های خودسرانه، خود را بی‌گناه خوانده است.

«کرک دیکنسون»، عضو اداره مهاجرت و پناهندگی کشور کانادا، روزچهارشنبه ۲ فروردین ۱۴۰۳ اعلام کرد: «آقای سامانی در دولت ایران نفوذ پررنگی داشته و این مساله برای دولت کانادا غیرقابل قبول است» .

در ادامه این بررسی‌ها، مقامات اداره مهاجرت کانادا اعلام کردند: «سلمان سامانی به عنوان سخنگوی وزارت کشور دولت حسن روحانی، در دفاع از حکومت جمهوری اسلامی در کشتار آبان ۹۸ که بر اساس آمار خبرگزاری رویترز ۱۵۰۰ نفر توسط نیروهای امنیتی کشته‌ شده‌اند، نقش داشته است».

پس از آقای سامانی، مقرر شد ادامه مهاجرت کانادا ۹ مقام دیگر که در گذشته‌ی خود سوابق فعالیت برای جمهوری اسلامی را داشته به دادگاه فراخوانده شوند.

 

No comments:

Post a Comment