Translate

Tuesday, May 10, 2022

رژه «روز پیروزی» در میدان سرخ مسکو؛ پوتین درصدد انکار تاریخ اوکراین برآمد




ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، روز دوشنبه از هفتادوهفتمین سالگرد مهم میهنی «روز پیروزی» استفاده کرد تا بار دیگر جنگ خود در اوکراین را توجیه کند.

ولی او در مراسم حتی از اعلام یک پیروزی محدود یا نشان دادن علائمی که روشن کند تهاجم روسیه به اوکراین تا به کجا پیش خواهد رفت، خودداری کرد. این در حالی است که نیروهای روس به رغم نبود نشانه‌ای از پیشرفت قابل توجه، به حملات خود ادامه دادند.

رهبر روسیه روز دوشنبه نظاره‌گر رژه «روز پیروزی» در میدان سرخ مسکو بود. نیروهای روس به صورت ترکیبی رژه رفتند، تجهیزات نظامی را به نمایش گذاشتند، و سالگرد شکست آلمان نازی در سال ۱۹۴۵ را جشن گرفتند.

پوتین همچنین سعی کرد درگیری جاری را نبرد برای منطقه دونباس در شرق اوکراین جا بزند و تمرکز مسکو پس از شکست اولیه‌اش برای تسخیر پایتخت اوکراین، کی‌یف، را به عنوان نبرد در «سرزمین های تاریخی» روسیه بنامد.

اقدامی که به نوشته آسوشیتپرس، بخشی از تلاش گسترده‌تر پوتین برای انکار تاریخ هزار ساله اوکراین است. اما حتی در آن منطقه که پوتین آن را بخشی از خاک روسیه می‌داند، پیشرفت نیروهای روس کند بوده است و آنها با مقاومت نیروهای اوکراین مواجه بوده اند..

در لهستان، معترضان به سر و صورت سفیر روسیه، سرگئی آندریف، رنگ قرمز روشن، شبیه به رنگ خون، پاشیدند. این حرکت در حالی رخ داد که سفیر روسیه به مراسمی برای قدردانی از سربازان شوروی که در جنگ جهانی دوم جنگیده بودند وارد می‌شد.

به نوشته واشنگتن پست، تصاویر منتشر شده در خبرگزاری دولتی روسیه، ریا نووستی، نشان می‌دهد که رنگ از صورت سفیر روسیه هنگام ورودش به قبرستان نظامی اتحاد جماهیر شوروی در روز جشن گسترده پیروزی بر آلمان نازی در جنگ جهانی دوم، می‌چکید.

از سوی دیگر، ستاد کل ارتش اوکراین روز دوشنبه نسبت به احتمال بالای حملات موشکی روسیه در این روز هشدار داد.

وزارت دفاع بریتانیا نیز در ارزیابی روزانه خود از وضعیت اوکراین اعلام کرد که نیروهای روسیه ممکن است شهرهای بزرگ و کوچک اوکراین را در معرض بمباران شدید و کور، و بدون اهمیت دادن به کشته شدن غیرنظامیان، قرار دهند. این وزارتخانه گفته است که مهمات هدایت شونده دقیق روسیه در حال اتمام است.

مقامات اوکراینی گفته‌اند که در حمله روسیه به یک مدرسه اوکراینی که از به عنوان پناهگاه در روستایی در شرق کشور استفاده می‌شد بیش از ۶۰ نفر کشته شده‌اند.

ارتش اوکراین همچنین به مردم هشدار داده است که سربازان روس در حال توقیف «اسناد شخصی از مردم محلی بدون دلیل موجه» در بخش‌هایی از منطقه زاپوریژیا در جنوب شرق کشور هستند. گفته می‌شود روس‌ها از این اقدام به عنوان راهی برای وادار کردن ساکنان به شرکت در مراسم بزرگداشت روز پیروزی استفاده کرده‌اند. 

No comments:

Post a Comment