Translate

Sunday, May 8, 2022

آنار نعمت پور ؛ کودک ۷ ساله آزربایجانی همچنان محروم از شناسنامه است

اؤیرنجی : خانواده آنار نعمت پور کودک ۷ ساله آزربایجانی با گذشت ۷ سال و ۴ ماه و با وجود سیاستهای تورک ستیزانه ثبت احوال رژیم ایران هنوز نتوانسته اند شناسنامه برای فرزندشان دریافت کنند!

به گزارش اؤیرنجی به استناد از گفته های فعالین حقوق بشری
؛ خانواده نعمت پور ساکن تهرانند و با وجود اینکه آنار ساعت ۲۲ و ۳۰ دقیقه روز ۲۳ دی ۹۳ در بیمارستان آرش تهران بدنیا آمده است لاکن با گذشت ۷ سال و ۴ ماه از زندگی‌اش هنوز شناسنامه ندارد. ثبت احوال همچنان قصد اعطای شناسنامه به او را ندارد و آنار تنها تا پایان این تیرماه فرصت اخذ شناسنامه و ورود به مدرسه را دارد.

قابل ذکر است که سازمان ثبت احوال رژیم ایران با همکاری «فرهنگستان زبان فارسی» لیستی برای کودکان تازه متولد شده ارائه کرده و خانواده ها را مجبور می کند اسامی فرزندانشان را از این ‌لیست انتخاب ‌کنند. در حالی که تعداد محدودی از نام های تورکی در این لیست وجود دارد.

این اقدام غیرقانونی و نژادپرستانه سازمان ثبت احوال باعث سرگردانی والدین تورک شده و مشکلات زیادی را برای کودکانشان فراهم کرده است. با این وجود بسیاری از خانواده های آزربایجانی بر این خواسته قانونی خود پافشاری کرده و با مقاومت و مبارزه خود، سازمان ثبت احوال را مجبور به قبول درخواست قانونی خود کرده اند.

در جغرافیای ایران نام فرزند بدون شناسنامه یعنی محروم از کلیه خدمات اجتماعی، آموزشی و درمانی حتی از ابتدایی ترین درمانها یعنی واکسیناسیون که کودک باید در همان ماه های نخست بنا به تشخیص پزشک واکسینه شود.

حق داشتن نام کودک در بدو تولد از بندهای میثاق حقوق کودکان می‌باشد که جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از امضاء کنندگانش از پذیرش آن سرباز می‌زند. 

No comments:

Post a Comment