Translate

Friday, July 29, 2022

فعالان حقوق بشر: کلیساهای آلمان به داد پناهجویان مسیحی ایرانی برسند


 

فعالان حقوق بشر از کلیساهای آلمان خواسته‌اند تا حمایت از نوکیشان مسیحی ایرانی در معرض خطر دیپورت را افزایش دهند. آن‌ها هشدار داده‌اند که شکنجه، زندان و شلاق انتظار این افراد را در ایران می‌کشد.

«محبت نیوز»- برخورد اداره فدرال مهاجرت و پناهندگان آلمان (Bamf) با تقاضاهای پناهندگی به نوکیشان مسیحی ایرانی با انتقاد فعالان حقوق بشر این کشور مواجه شده است.

دویچه وله به نقل از خبرگزاری کاتولیک (KNA) گزارش داد، مارتین لسن‌تین، سخنگوی هیأت‌مدیره جامعه بین‌المللی برای حقوق بشر (IGFM) پنج‌شنبه ۲۸ ژوئیه (۶ مرداد) طی کنفرانسی آنلاین در شهر فرانکورت گفت: «تمنای من از کلیساهای بزرگ در آلمان این است که صدای خود را رساتر کنند.»

او از رهبران کلیسا خواست، به‌روشنی در برابر پاسخ‌های منفی اداره فدرال مهاجرت و پناهندگان (Bamf) به تقاضای پناهندگی نوکیشان مسیحی ایرانی و احکام دادگاه‌های اداری در مورد پرونده این افراد موضع بگیرند.

به گفته لسن‌تین، در اغلب موارد تغییر دین ایرانیان از اسلام به مسیحیت به عنوان دلیلی برای دریافت پناهندگی به‌سادگی رد می‌شود.

جامعه بین‌المللی برای حقوق بشر که در سال ۱۹۷۲ در فرانکفورت بنا نهاده شد ایران را کشوری می‌شناسد که “رژیم ترور ملاها” در آن به پیگرد و آزار دگراندیشان می‌پردازد. جمهوری اسلامی نوکیشان مسیحی پیش از این مسلمان را “مرتد” می‌شمارد و آن‌ها را با تهدید حبس خانگی، زندان یا شکنجه یا شلاق مواجه می‌سازد.

گوتفرید مارتنز، کشیش کلیسای انجیلی در اشتگلیتس برلین می‌گوید، این گروه از پناهجویان “متأسفانه فاقد لابی در آلمان‌اند.”

او می‌افزاید، کلیسایی که او رهبری اش را عهده دار است حدود یک‌هزار و ۲۰۰ عضو از نوکیشان مسیحی ایرانی و افغان دارد.

مارتنز با انتقاد شدید از اداره فدرال مهاجرت و پناهندگان آن را نهادی “سیاسی” می‌نامد که به موارد منفرد وقعی نمی‌نهد. تقاضاهای پناهندگی نوکیشان مسیحی ایرانی معمولن رد می‌شود، آن هم به گفته او “اغلب به صورت استهزاءآمیز.”

به گفته کشیش مارتنز مصاحبه‌کنندگان اغلب با تمسخر و استهزاء خطاب به نوکیش مسیحی که متقاضی پناهندگی است، می‌گویند: «شما می‌گویید، به زندگی ابدی اعتقاد دارید. پس برای شما هیچ مشکلی نیست اگر به ایران برگردید و در آن‌جا به اعدام محکوم شوید، در آنجا از همان زندگی جاودانی برخودار می‌شوید که برایش تلاش می‌کنید.»

به گفته مارتنز، این نوع برخورد با نوکیشان مسیحی در جلسات مصاحبه با آن‌ها در Bamf نهادینه شده است. پاسخ مثبت به نوکیشان مسیحی نیز شیب نزولی را طی کرده و در حال حاضر زیر ده درصد شانس دارند.

 این کشیش آلمانی می‌گوید، کسانی که پاسخ منفی دریافت کرده و سراغ دادگاه‌های اداری آلمان می‌روند اغلب با “خودرأیی” قاضی مواجه می‌شوند. به گونه‌ای که پذیرفته شدن شکایت یک نوکیش مسیحی ایرانی به برد در بخت‌آزمایی می‌ماند؛ امری که او را به حیرت می‌اندازد.

No comments:

Post a Comment