Translate

Friday, April 12, 2024

نگرانی‌ها از احتمال پاسخ نظامی ایران به اسرائیل؛ کِربی: تهدید ایران «واقعی» است


همزمان با افزایش گمانه‌زنی رسانه‌های بین‌المللی مبنی بر احتمال عملی‌شدن پاسخ نظامی ایران به اسرائیل طی یکی دو روز آینده، کاخ سفید نیز اعلام کرد که تهدیدهای ایران در زمینه انتقام‌جویی، «واقعی» و «قابل اجرا» است.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا به خبرنگاران گفت: «ما هنوز تهدید بالقوه ایران در این مورد را واقعی و قابل اجرا می‌دانیم.»

کربی افزود که ایالات متحده با توجه به تهدید تهران به وضعیت نیروهای خود در منطقه توجه داشته و اوضاع را از نزدیک زیر نظر دارد.

او با این حال به این پرسش‌ها که آیا حمله ایران «قریب‌الوقوع» است یا آمریکا به اسرائیل در پاسخ به این حملات کمک می‌کند یا خیر، پاسخی نداد.

کربی با این حال تأکید کرد که واشینگتن مطمئن خواهد شد اسرائیلی‌ها «آنچه را که نیاز دارند، در اختیار داشته و می‌توانند از خود دفاع کنند».

با افزایش تنش‌ها میان ایران و اسرائیل، شماری از کشورها نیز از شهروندان خود خواستند تا اطلاع ثانوی به ایران، اسرائیل و خاورمیانه سفر نکنند.

شرکت هواپیمایی آلمانی لوفت‌هانزا هم روز جمعه اعلام کرد به‌دلیل مسائل امنیتی، تعلیق پروازهای برنامه‌ریزی شده به تهران و از تهران را تا پنجشنبه آینده، ۳۰ فروردین تمدید کرده است.

وزارت خارجه آمریکا به آمریکایی‌های مقیم اسرائیل هشدار داده که به خارج از شهرهای بزرگ که توسط سیستم دفاع موشکی گنبد آهنین این کشور بهتر محافظت می‌شوند، سفر نکنند.

علاوه بر آمریکا، مقام‌های بریتانیا، هند، نروژ، فرانسه و روسیه نیز درخواست مشابهی را از شهروندان خود مطرح کرده‌اند.

وزیر خارجه فرانسه به شهروندان این کشور توصیه اکید کرد که در روزهای آینده از سفر به ایران، لبنان، اسرائیل و سرزمین‌های فلسطینی خودداری کنند.

استفان سژورنه همچنین خواستار بازگشت خانواده‌های دیپلمات‌های فرانسوی از تهران و توقف موقت مأموریت‌ مقامات فرانسوی در کشورهای یادشده، شده است.

از زمان حمله منتسب به اسرائیل که روز دوشنبه، ۱۳ فروردین، رخ داد و هفت افسر ارشد سپاه پاسداران شامل محمدرضا زاهدی، فرمانده مسئول حوزه سوریه و لبنان در نیروی قدس، کشته شدند، گزارش‌ها از احتمال حمله مستقیم ایران به خاک اسرائیل در تلافی این حمله قوت گرفته‌ است.

شماری از مقام‌های جمهوری اسلامی ایران طی روز‌های گذشته گفته‌اند که انتقام کشته‌شدن فرماندهان سپاه از اسرائیل را خواهند گرفت و رهبر جمهوری اسلامی نیز بر ضرورت «تنبیه» این کشور تأکید کرده است.

حسن نصرالله، رهبر گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان هم گفته پاسخ جمهوری اسلامی به حمله منتسب به اسرائیل به کنسولگری خود در دمشق، «اجتناب‌ناپذیر» است.

با افزایش تنش میان اسرائیل و جمهوری اسلامی، سی‌بی‌اس نیوز نیز در گزارشی، به نقل از دو مقام آمریکایی اعلام کرد که اسرائیل خود را برای بدترین سناریو که به باور مقامات آمریکایی حتی طی چند ساعت آینده احتمال وقوع آن وجود دارد آماده می‌کند.

دو مقام آمریکایی که به نام آنها اشاره‌ای نشده، به سی‌بی‌اس نیوز گفته‌اند حمله تلافی جویانه جمهوری اسلامی احتمالاً تا روز جمعه، ۲۴ فروردین انجام خواهد شد و پیش‌بینی می‌شود از جمله شامل شلیک بیش از ۱۰۰ پهپاد و ده‌ها موشک به سمت اهداف نظامی اسرائیل در داخل این کشور باشد.

به گفته این مقامات، احتمالاً جمهوری اسلامی برای جلوگیری از تشدید درگیری‌ها، حمله‌ای در مقیاس کوچک‌تر را انتخاب می‌کنند اما دفاع از چنین حمله‌ای را برای اسرائیلی‌ها چالش‌برانگیز دانسته‌ شده است.

بر اساس این گزارش، از آنجا که تهران به طور علنی اعلام نکرده که چگونه یا چه زمانی پاسخ به حمله دو هفته پیش اسرائیل پاسخ خواهد داد، مشخص نیست که رهبران ایران تا کجا پیش خواهند رفت.

روزنامه آمریکایی وال استریت جورنال نیز در گزارشی در خصوص احتمال عملی شدن پاسخ نظامی ایران به اسرائیل «در ۴۸ ساعت آتی» نوشته که رهبر جهوری اسلامی هنوز در حال بررسی مخاطرات سیاسی چنین حمله‌ای است، ولی نیروهای نظامی ایران پیشاپیش پهپادها را از آشیانه بیرون آورده‌اند.

 

No comments:

Post a Comment