Translate

Thursday, December 8, 2022

یک گلوله بر کمر، یک گلوله بر پیشانی؛ امید مؤیدی چگونه کشته شد؟


 

خیابان زرهی شیراز، غروب ۲۴ آبان، مرد جوانی روی زمین افتاده و پنج مأمور اسلحه به دست، به شدت او را کتک می‌زنند. مردم برای کمک جلو می‌روند. یکی از مأموران اسلحه را بر سر مرد می‌گیرد و تهدید می‌کند که کسی جلوتر بیاید شلیک می‌کند.

مردم عقب‌تر می‌روند. می‌ایستند. حدود سی تا چهل نفر. مأموران سه تیر هوایی شلیک می‌کنند و به اتفاق مأموران دیگری که به آنها ملحق می‌شوند به سمت مردم هجوم می‌برند. صدای دو شلیک می‌آید. مرد جوان دیگری از ناحیه کمر گلوله می‌خورد و گلوله دیگری بر پیشانی‌اش شلیک می‌شود.

شاهدان عینی کشته شدن امید مؤیدی زارع در خیابان زرهی شیراز در گفت‌وگو با رادیوفردا می‌گویند که مأموران از فاصله نزدیک، از پشت، به او شلیک کرده و پس از آنکه براثر اصابت گلوله به کمر، بر زمین افتاد: «به او تیر خلاص زدند، بر پیشانی‌اش گلوله زدند».

 

رادیوفردا با دو شاهد عینی گفت‌وگو کرده که امید مؤیدی را دیده‌اند که به قصد کمک به مرد جوانی که توسط مأموران به شدت ضرب‌ و جرح می‌شد جلو رفت و بعد از هجوم مأموران به سوی مردم، وقتی همه در حال فرار بودند از پشت هدف گلوله قرار گرفت.

یک شاهد عینی دیگر به رادیوفردا گفته‌ است که مأموران، پیکر امید مؤیدی را بعد از تیر خلاص به او، با خود برده‌اند.

نزدیکان خانواده مؤیدی به رادیوفردا گفته‌اند که او به اتفاق برادر دیگرش به خیابان رفت و هنگام هجوم مأموران، دو برادر از هم جدا افتادند، نوید بازگشت و خانواده او سه روز دنبال رد و نشانی از امید می‌گشتند.

به گفته آنها پس از تماس‌های مکرر مادر امید در همان شب، مردی موبایل امید را جواب داده و می‌گوید که پسرش بازداشت شده و باید به اطلاعات سپاه مراجعه کند اما پی‌گیری‌ها و مراجعات خانواده امید به اطلاعات سپاه، نیروی انتظامی، اداره اطلاعات و دیگر ارگان‌ها، تا سه روز بی‌جواب می‌ماند و در نهایت پس از سه روز از اداره آگاهی تماس گرفته و از خانواده امید مؤیدی می‌خواهند برای شناسایی جسدی با کد ۱۸۱ مراجعه کنند.

 

امید زارع مؤیدی، متولد اول خرداد ۱۳۸۱، دانشجوی سال آخر تربیت بدنی دانشگاه شیراز بود. او ۲۴ آبان نخستین روز از اعتصابات سه روزه سراسری در ایران، همزمان با سالگرد آبان ۹۸،کشته شد.

نزدیکان او به رادیوفردا گفته‌اند که وقتی پدرش برای شناسایی پیکرش مراجعه می‌‌کند تنها صورت او را می‌بیند که در پیشانی‌اش جای گلوله بوده اما در اداره آگاهی به آنها گفته می‌شود که گزارش پزشکی قانونی تنها گلوله به کمر را ذکر کرده است.

یکی از نزدیکان خانواده مؤیدی به رادیوفردا گفته است که از ارگان‌های مختلف به خانه او رفته و به پدر و مادرش گفته‌اند که «معترضان، از توی ماشین به امید شلیک کرده‌اند»، اما خانواده قبول نکرده‌اند.

به گفته این فرد نزدیک به خانواده مؤیدی، پس از اصرار مادر امید به او اجازه داده‌اند که پیش از خاکسپاری در اول آذرماه، پیکر فرزندش را ببیند: «ساعت ۷ شب مادر امید را با کلی مأمور و تدابیر امنیتی به دارالرحمه شیراز بردند. گفته بودند که می‌گذارند پیکر امید را ببیند اما وقتی رسیده دیده که پیکر امید را شسته و کفن کرده‌اند. فقط سرش باز بود. پیشانی‌اش که گلوله خورده بود را با یک پرچم یازهرا بسته بودند.»

مأموران امنیتی به خانواده امید مؤیدی می‌گویند که او از سوی فردی در داخل یک ماشین از فاصله نزدیک تیر خورده و بعد هم تصادف کرده است؛ ادعایی که با اعتراض خانواده امید مؤیدیمواجه می‌شود، و آنها با مراجعه به اداره آگاهی رسماً شکایت کرده و خواهان معرفی قاتل فرزندشان می‌شوند.

 

مصطفی بحرینی، دادستان مرکز استان فارس مدعی شده‌ است که امید مؤیدی «در جریان فعالیت ضد امنیتی اغتشاشگران در حین تردد در بلوار معالی‌آباد و با شلیک سلاح غیر مجاز کشته شده و در همین خصوص تعدادی از آشوبگران در صحنه شناسایی و بازداشت شدند و تحقیقات تکمیلی تحت نظر بازپرس ویژه دادسرای جنایی شیراز در حال انجام است».

لطف‌الله شیبانی، فرماندار شیراز هم مدعی شده که امید مؤیدی «معترض نبوده و از شاخص‌های معرفی و تلقی به عنوان شهید برخوردار است.»

رسانه‌های حکومتی همچون خبرگزاری فارس هم مدعی شده‌اند که امید مؤیدی در تاریخ ۲۵ آبان در خیابان معالی‌آباد شیراز توسط معترضان کشته شده است.

سه شاهد عینی و همچنین نزدیکان امید مؤیدی اما به رادیوفردا گفته‌اند که او ۲۴ آبان در خیابان زرهی شیراز و توسط مأموران حکومتی هدف گلوله قرار گرفته و کشته شده است.

No comments:

Post a Comment