Translate

Thursday, November 3, 2022

پیام قاطع دهه‌ هشتادی‌ها؛ «مرگ بر خامنه‌ای، لعنت بر خمینی»

 https://cdn.jwplayer.com/previews/evhTSJR0

 

 

هم‌زمان با دیدار فرمایشی علی خامنه‌ای با تعدادی از دانش‌آموزان، صدها کودک و نوجوان دانش‌آموز در نقاط مختلف ایران به خیابان‌ها آمدند و علیه رهبر جمهوری اسلامی و حکومت شعار دادند.

دانش‌آموزان تهرانی منطقه چیتگر ظهر چهارشنبه، ۱۱ آبان، در خیابان، شعارهایی چون «مرگ بر خامنه‌ای، لعنت بر خمینی» سر دادند. در تجمع دانش‌آموزان شهرک بهارستان نیز شعارهای «آزادی، آزادی، آزادی» و «نترسید، نترسید، ما همه با هم هستیم» شنیده شد.

دانش‌آموزان کرج هم در روز چهارشنبه به خیابان آمدند و شعار «امسال سال خونه، سیدعلی سرنگونه» سر دادند. شعار دانش‌آموزان مریوانی نیز «مرگ بر دیکتاتور» بود.

از تجمع‌های دانش‌آموزی در روز چهارشنبه ویدیوهای متعددی  منتشر شده است. در یکی از این ویدیوها که در رسانه‌های اجتماعی دست‌به‌دست می‌شود، می‌بینیم که معلم و دانش‌آموزان یک کلاس عکس علی خامنه‌ای را از بالای تخته‌ کلاس پایین می‌کشند.

در روزهای گذشته، همکلاسی‌های سارینا اسماعیل‌زاده، نوجوانی که به دست نیروهای سرکوبگر کشته شد، هم عکس خمینی و خامنه‌ای را از بالای تخته کلاس برداشتند و به جای آن‌‌ها، عکس سارینا را بر دیوار کلاس نصب کردند.

جنبش دانش‌آموزی در ایران پدیده‌ای نوین و منحصربه‌فرد است که هم‌زمان با خیزش سراسری ایرانیان علیه حکومت آغاز شد و همچنان به‌شکلی فراگیر ادامه دارد.

در حالی‌ که مقام‌های جمهوری اسلامی در حال برنامه‌ریزی برای مراسم روز ۱۳ آبان‌اند و رسانه‌های حکومتی روی دیدار خامنه‌ای با تعدادی از دانش‌آموزان مانور می‌دهند، دانش‌آموزان ایرانی در خیابان‌ها علیه حکومت شعار می‌دهند و ماموران حکومتی هم همچنان در حال دستگیری و کشتار کودکان در خیابان‌ها و مدارس‌اند.

علی خامنه‌ای در سخنان روز ۱۱ مهر خود، دستور «تنبیه» دانش‌آموزان معترض را صادر کرد. پس از آن، دستگیری‌ گسترده کودکان و حمله به مدارس آغاز شد. از تعداد دقیق کودکانی که تاکنون بازداشت شده‌اند، آماری وجود ندارد؛ اما فعالان حقوق کودک هشدار داده‌اند که شماری از کودکان بازداشتی در زندان‌های بزرگسالان نگهداری می‌شوند و خطر شکنجه و پرونده‌سازی‌های امنیتی آنان را تهدید می‌کند.

محمدعلی نظری، فرمانده سپاه استان کرمان، به‌تازگی در سخنانی مدعی شد که «برخی دانش‌آموزان لیدر اغتشاش‌ها بوده‌اند». این سخنان در حالی مطرح می‌شود که جمهوری اسلامی ایران عضو پیمان‌نامه جهانی حقوق کودک است و باید از مجازات کیفری افراد زیر ۱۸ سال خودداری کند؛ با این حال نحوه برخورد با کودکان در خیزش سراسری اخیر آشکار می‌کند که جمهوری اسلامی نه از دستگیری و شکنجه کودکان ابایی دارد و نه از کشتن آنان.

بر اساس اعلام شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان، در ۴۸ روز گذشته، دست‌کم ۴۸ کودک به دست نیروهای سرکوبگر حکومت کشته شده‌اند؛ به عبارت دیگر حکومت ایران برای تضمین بقای خود، هر روز یک کودک را کشته است.

 

No comments:

Post a Comment